Waarom het belangrijk is om je uit te spreken...

Gepubliceerd op 23 juni 2026 om 12:00

Waarom zijn mensen eeuwenlang vervolgd om wie ze waren? Wat maakt een heks zo bedreigend dat complete samenlevingen haar probeerden uit te wissen? Sommige vuren doven niet, hoe hard men ook probeert. Vandaag publiceer ik mijn eerste drie blogs en dit is nummer drie.

Een vermeende heks wordt tijdens een openbare waterproef ondergedompeld. The Duckingstool door Charles Stanley, ongeveer 1880.

Hekserij is een van de weinige, zo niet de enige, gemeenschappen waar iedereen welkom is. Binnen onze manier van leven wordt aangemoedigd om jezelf te laten zien, of je nu biseksueel bent of een aparte kledingstijl hebt. Jezelf uiten hoort namelijk bij het ontdekken van je eigen kracht, en daar draait hekserij om.

Het bouwt voort op een van de oudste vormen van genezing. Mensen zien ons vaak als onrealistisch of zweverig omdat we geloven dat we ons lichaam kunnen ondersteunen met alternatieve geneeswijzen. Je bent gewend om paracetamol te gebruiken, maar vroeger had je slechts twee opties: bidden tot de pijn verdween of zelf onderzoeken welke planten konden helpen. Heksen kozen voor die tweede optie en leerde daar magie mee toe te passen. Wij moderne heksen zien onszelf niet als hoger of machtiger, want ook onze magie kent grenzen. Het moet realistisch blijven. Denk bijvoorbeeld aan geldspreuken. Een spreuk om een rekening te kunnen betalen kan prima, dat is een concrete behoefte. Maar een spreuk om miljonair te worden zal niet werken. Het is dan ook zeker niet zo dat heksen zomaar hun gang gaan.

Mensen die verdacht werden van hekserij werden vanaf de zestiende eeuw verbrand, verdronken of opgehangen. Diverse martelmethoden werden toegepast. Christenen zagen onze talenten als iets kwaads. Volgens hen had alleen God de macht om magie te gebruiken en moest de heks worden gestraft, zowel lichamelijk als geestelijk. Mensen zijn gestorven zodat heksenjagers hun zakken konden vullen: ook zwangere vrouwen, kinderen en zelfs de partners en huisdieren van vermeende 'heksen'.

Wanneer we vandaag spreken over de vrijheid om jezelf te zijn, vergeten we soms hoe duur die vrijheid ooit is betaald. Voor veel slachtoffers van de heksenjachten was anders zijn voldoende reden om hun waardigheid, hun bezit en uiteindelijk hun leven te verliezen. Hun verhalen herinneren ons eraan hoe gevaarlijk angst kan worden wanneer een samenleving besluit dat de ene groep mensen minder waard is dan de andere.

Tot op de dag van vandaag is hekserij een onderwerp waarop wordt neergekeken, mede dankzij de filmindustrie en het stereotype van de Disney-heks. Mensen verliezen hun baan of worden niet aangenomen omdat ze een pentagram dragen. In sommige culturen worden kinderen bij hun ouders weggehaald. In bepaalde landen is hekserij zelfs verboden. Heksen kunnen ook mentaal lijden onder deze stigmatisering, en daar bestaat een naam voor: de heksenwond. Het is de angst om gezien te worden. De angst om uitgelachen te worden wanneer je over spiritualiteit praat. De angst om een pentagram te dragen, een altaar neer te zetten of eerlijk te vertellen wat je gelooft.

Generaties lang leerden mensen dat het veiliger was om te zwijgen. In Nederland en België merk je daar relatief weinig van, al krijg ik soms nog steeds vreemde blikken vanwege het pentagram om mijn nek: het symbool waarmee velen laten zien dat zij heks zijn. Sinds ik een steunpilaar ben geworden voor heksen door middel van openbare berichten en coachings, ben ik me meer bewust geworden van de stigmatisering elders. Ik ontdekte hoeveel vrouwen in het geheim een coaching bij mij volgden. Ik accepteer iedereen zoals die is. Maar ik zal mijn witchy zelf blijven uiten en mijn geluk niet laten afhangen van de mening van anderen. Ik krijg vaak berichten van heksen die vertellen hoe dankbaar ze zijn dat ik hen eraan herinner wie ze zijn. Simpelweg door iets op mijn tijdlijn te plaatsen. Ze vergeten het soms, omdat ze gewend zijn te verbergen wie ze werkelijk willen zijn. Of ze willen er open over zijn, maar kunnen dat door hun omstandigheden niet.

Als je als heks door dit bericht juist bang wordt om jezelf te uiten, dan heb je de boodschap niet begrepen. Hekserij kent zoveel mooie kanten, en het is belangrijk om die op zijn minst niet voor jezelf weg te stoppen. You are needed! Je hebt niet voor niets de gaven gekregen om de toekomst te helpen veranderen. Je bent op aarde om te groeien, en dat kan alleen wanneer je je vleugels uitslaat en jezelf accepteert.

Ik zal mijn pentagram tonen en mijn stem verheffen voor de mensen die tot zwijgen zijn gebracht. Dat is wat deze zielen verdienen. Het is hen niet gelukt ons uit te wissen. Ik zal spreken voor de mensen die dat nu niet kunnen of durven, omdat hun sociale omgeving dat niet toestaat. En in de toekomst zal ik dit blijven doen. Voor mezelf en voor iedereen die ik ooit zal achterlaten. Over één ding hadden ze in 1600 gelijk: wie wordt geboren als heks, zal sterven als heks.